top of page
  • Writer's pictureIRIT

עבודת הגמר !

Updated: Dec 2, 2018



שאלה 2 חלק א':

בארץ ישנם כ-3 עמותות עיקריות העוסקות בבריאות הנפש, והן: עמותת אנוש, עמותת רעות, עמותת דרור.

עמותת אנוש הוקמה ב 1978- במטרה לסייע למתמודדים עם מוגבלות נפשית במהלך השנים פיתחה העמותה שירותי שיקום חדשניים ופורצי דרך, המבוססים על התאמה אישית ועל ערכי גישת ההחלמה, המאפשרים לאדם לחיות חיים מלאים ובעלי משמעות.

כיום מפעילה אנוש למעלה מ 60- מרכזי שירות למתמודדים ומרכזי ייעוץ וסיוע לבני משפחה בכל רחבי הארץ.

לעמותה כ 700- עובדים מקצועיים ומאות מתנדבים המספקים מענה בתחומי דיור, תעסוקה, חברה ופנאי ויעוץ למשפחות.

בתהליך השיקום מושם דגש על השתלבות המתמודד בסביבה שבה הוא חי ועובד, תוך התייחסות מקצועית לא רק אליו כפרט, אלא גם למשפחתו ולחברה הסובבת אותו. התהליך מעוצב כך שיעניק לאדם תחושת שייכות לקהילה, ביטחון ותקווה.

עמותת אנוש היא הארגון הגדול ביותר המספק שירותי שיקום בתחום בריאות הנפש בישראל. השירותים ממומנים ברובם על ידי משרד הבריאות באמצעות סל שיקום.

עמותת אנוש היא הארגון הגדול ביותר המספק שירותי שיקום בתחום בריאות הנפש בישראל.

מטרות העמותה:

* מתן שירותי שיקום איכותיים ומקצועיים למתמודדים עם מוגבלות נפשית ולבני משפחותיהם.

* פיתוח שירותים חדשניים בתחום בריאות הנפש.

* הגברת המודעות החברתית לתחום בריאות הנפש.

* קידום זכויות המתמודדים.

אנוש פועלת לקידום זכויותיהם של אנשים המתמודדים עם מוגבלות נפשית ושל בני משפחותיהם באמצעות פעולות סנגור, שינוי מדיניות וקידום חקיקה.

לעמותת אנוש יש מס' ערכים עיקריים שלפיהם הם פועלים, והם:

1) שותפות אמיצה

2) אחריות

3)מקצועיות ומצוינות

4)הכל אפשרי

5)האדם במרכז

וזאת לעומת עמותת רעות, באתרה לא מפורטים הערכים לפיהם הם פועלים, או מטרות העמותה במפורט, אלא רק בערך. ניתן לראות גם כי אתר עמותת אנוש הוא אתר מאוד מסודר, ברור, תמציתי ונעים לקריאה.

דבר נוסף שאהבתי בעמותת אנוש לעומת עמותת רעות הוא האפשרות לבדוק את הזכויות שלי.


ניתן לראות בצד שמאל במשבצת האחרונה כי כתוב 'מיצוי זכויות', כשלוחצים על המשבצת מופיע הדבר הבא:


כל דבר שמעניין אדם מסוים לגבי זכויותיו, יכול ללחוץ על הקישור המתאים וכך להגיע לדברים הרלוונטיים אליו. לעומת זאת גם בעמותת רעות אהבתי משהו די מיוחד. בתפריט התחתון ישנם צבעים שונים של לבבות ומתחת לכל תמונה רשום עשייה ל.. נושא מסוים. למשל עשייה לרפואה, עשייה לקהילה וכו'. אני חושבת שספציפית בדבר זה עמותת רעות סידרו זאת יותר מאשר עמותת אנוש באשר לעשיות המסוימות של העמותה.


עמותה נוספות לשיקום בנפגעי נפש היא עמותת דרור. אני רוצה לשבח את עמותת דרור ולומר כי אתרם גם מאוד מאוד ברור, מעניין, כיף לקריאה ואף צבעוני. מאוד נעים להסתכל עליו ולקרוא בו. אין ספק שאתר עמותת דרור האתר שאהבתי ביותר מבחינת נראות וברירות.

נגיד ונלחץ על המשבצת הכתומה "הפרויקטים של עמותת דרור", ניתן לראות כי האתר מאוד מסודר, אנו רואים את הפעילויות והתעסוקות שלהם בבירור.

וזאת לעומת עמותת אנוש בו האפשריות נמצאות בצורה רגילה יחסית בראשית הדף.




ישנם מס' ביטויים בעולם הקשורים למחלות נפש, ולעמותות המסייעות בכך. אתן כמה דוגמות בקצרה-

"חיוך הוא הקו העקום היחידי שיכול ליישר כל דבר בחיים"

"גם אור קטן מאיר חושך גדול"

"אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותייך. וודא שמחשבותייך נמצאות במקום בו אתה רוצה לחשוב"

"המשוגעים של דיסני"

כששומעים את הביטוי 'המשוגעים של דיסני' משהו לא נשמע הגיוני, לא אמין, מה דיסני עכשיו? איך סדרות מצויירות יוכלו להשפיע על המצב הנפשי שלי? אז אני אסביר.

כפי שכבר הבנתם 'המשוגעים של דיסני' הוא אחד הביטויים הקשורים בכך, ושהכי התחברתי אליו האמת. לקוח מynet.

במחקר אשר בדק את אחוז הפעמים בהם מוצגות דמויות עם מחלת נפש, או תיוג של "מטורף" או "משוגע" בכארבעים סרטים של וולט דיסני שהוקרנו בן השנים 1937-2001 , נמצא כי ברוב הסרטים (85%) לפחות לאחת מהדמויות בסרט משויכת מחלת נפש או שיגעון (לדוגמא, הדמות של מוריס מהסרט "היפה והחיה"; דמותו של ג'אפר מהסרט "אלדין"; ודמותה של גברת ג'מבו בסרט "דמבו"). בכל המקרים בהם מופיעה דמות שאליה משויכים איכויות "פסיכיות", היא מוצגת כדמות מפחידה, נלעגת, מנוכרת, מושמצת ובעלת מעמד חברתי נמוך. דימויים שליליים אלה עוברים כחוט השני לכל אורך שלבי החיים של האדם ומשמרות את ההבניה החברתית השלילית כלפי המתמודדים. אופרות הסבון בהן יש את המשוגע התורן (כתב הספורט הידוע לשמצה בסדרה "האלופה"), סרטים בהם מסתייעים ב"פסיכופט הרוצח" המשמר את המתח לאורך הסרט או לחילופין ב"משוגע הכריזמטי והמסכן" וכלה בהצגות ובמופעי בידור. ניתן לראות שאנשים רבים בארץ ובעולם סובלים ממחלות נפש, מקלות ועד קשות מאוד ואף חמורות.

לפי הרשום לעיל, לדעתי עמותת אנוש בהחלט צריכה להרחיב את ביטוי זה באתרם ובאף במפגשים שהם מבצעים. אני חושבת כי יש לשנות את הסטיגמה כביכול שיצאה לאנשים הסובלים ממחלות נפש, וכך גם בדיסני. פעמים רבות, כשרוצים ללעוג למישהו אומרים לו "פסיכופט" , "חולה נפש". אולי אנשים רגילים לא מתייחסים למילים האלה ברצינות, אך אדם שבאמת סובל ממחלת נפש כלשהי, מיד ייקח זאת לכיוון הרע של המילה. אפשר לקחת את הפתגם הזה למקום טוב, למקום אחר, לשנות את הסטיגמה, להראות למטופלים כי גם בסרטי דיסני יש אנשים הסובלים ממחלות נפשיות, וזה בסדר, זה יכול לקרות לכולם, וכמובן שגם אפשר לתקן ולהבריא.

מאמרים המתייחסים לכך.

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3469800,00.html https://dahliatzviel.com/2018/04/15/יום-הוא-לילה/

http://www.abiliko.co.il/index2.php?id=1213&lang=HEB

ניתן לראות כי כל האתרים המדברים על ה"משוגעים של דיסני" הם אתרי נפש או אתרים בהם נמצאים רופאים לפסיכיאטריה וכדומה.

כל המאמרים אשר שיתפתי הם מאמרים הקשורים למחלות נפש ומחלות פסיכיאטריות.

אתן מס' שלבים להליך הניתוח של הביטוי "המשוגעים של דיסני" ולרצון האנשים לקרוא זאת.

1) ראשית כל יש לשים כל מיני תמונות של דמויות הקשורות לדיסני. כמו מיקי מאוס, מיני מאוס, ובמיוחד הדמויות המשוגעות מהסדרות כמו מוריס וג'אפר.

2) שנית, יש לשים קישורים מתחת לכל תמונה המצביע אל כתבה שונה, למשל- כשמבקרים באתר יילחצו על התמונה של מוריס מ'היפה והחיה', הם יגיעו לכותרת- "מה אתה משוגע?!" ומתחת לכותרת יהיה תקציר קצת המסביר על הדמות מוריס בסרט הדיסני המפורסם.

3) יש להעצים הדמויות המשוגעות ולהראות שהן מצחיקות, שובבות ומלאות סימפטיה.

4) כשהכתבה על דמות מסויימת נגמרת, יש לשים בתפריט למטה תמונות נוספות של דמויות דיסני כאלה ואחרות ולרשום- "רוצה לראות עוד מהמשוגעים של דיסני?"

5) בנוסף, ניתן לשים בכל כתבה קישור לסרט הדיסני המתאים לאותה הכתבה במטרה להראות למבקרים את הסרטים וכך התעניינו אף יותר.

6) ולבסוף, כשמבקרי האתר ייצאו לגמרי מקטגוריית "המשוגעים של דיסני" הם יראו מן הודעה על המסך "זהו, נמאס לך מהמשוגעים האלה?"

לדעתי הדבר ייגרום לקצת הומור וחיבה בקרבת המבקרים ובעיקר בקרבת ילדים החולים במחלות נפש שונות.


כעת, אראה את כוונתי באמצעות צילום דף הבית של עמותת "אנוש" והסברה על הנראות הכללית של התוכן והתמונות אותם הסברתי לעיל.


בצדדים של האתר, בחלקים הלבנים בצד ימין ובצד שמאל, יהיו תמונות שונות של דמויות דיסני "המשוגעים" , לכל תמונה יהיה קישור, כאשר לוחצים על הקישור רואים את התמונה בגדול וכתבה קטנה על התקציר של תפקידו של 'המשוגע' מדיסני. בסוף הכתבה, יהיה קישור וכיתוב מעליו "רוצה לראות את המשוגע הזה בעצמך? הסרט המלא ממש מתחת"

ובנוסף חשבתי על תמונות משתנות בריבוע בו יש תמונות של ספלים ובו קישור לקניית הספלים וכו', תמונות של המשוגעים, כיתובים מצחיקים, וסמלים של דיסני.




44 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page